"Livet är nu- inte sen! Så lev som du vill, förverkliga drömmar och gör mer av det som gör just DEJ glad"

måndag 27 mars 2017

Blåsig tältnatt vid norrlandskusten


Igår var vi på utflykt till havet och vi hade ett helt fantastiskt vackert (blås)väder, med strålande sol och blå himmel. Jag hade packat pulkan för en övernattning, så efter lunch på Murrikkan och några sköna timmar i solen, så for familjen hem och jag fick en helt underbar kväll med stjärnklar himmel och mys vid elden!


Parispulka

Blev rätt snopen att det var så lite snö, 
men det fanns iallafall tillräckligt med snö och is att dra pulkan på.


Expeditionspulka
 Min fina tältplats!


Pga av den hårda blåsten, så gick det inte att sätta upp tältet på den plats jag först valt, 
så jag fick flytta det en bit längre inåt land, där jag fick skydd av de kringliggande träden.



 Utelunch- Kebab med bröd



Min älskade man <3

Härligt klipplandsskap!

Mammas pojkar <3


 Fint läge, med vatten på båda sidorna


Min plats i solen

Jag hade tagit med mej en säck med ved, 
men hittade även en hel del pinnar och drivved att elda med


G-L-Ö-G-G Alltid lika gott! :D

Kvällsbesök av en knölsvan


Eftersom det blåste frånlandsvindar så var det ganska lugnt ute på havet,
men på land susade och stormade det rejält i trädkronorna!
Även idag är det ett riktigt blåsväder
 med vindbyar som lokalt kan nå stormstyrka med 25 m/s!




Vackert i kvällssolen!


Matchande tält och pulka :D


Apropå pulkan så var det här första gången jag testade den och jag blev väldigt nöjd över hur lätt och följsam den var. Nu var det ju förståss inte så mycket vikt eftersom det bara var packning för en natt, men ändå. Hade förståss hoppats hinna testa den på en vintertur, men tiden har inte riktigt räckt till...

Men än är det kanske inte för sent!? Ja, det återstår att se...




Kvällsmys i skymningen

"Är det inte tråkigt att vara ensam?" undrade barnen när de for. Men nää, jag tycker det är så härligt. Kul med sällskap förståss, men man får ju verkligen koppla av när man är själv och bara njuta av stillheten och friheten i naturen. 

"Men vad ska du göra själv hela kvällen?" Ja först blev det en flytt av eldplatsen och veden, för att jag skulle kunna sitta i solen tills den gick ner, sedan tog jag små promenader, beundrade utsikten och den vackra kvällen, fotade, fikade, eldade och som vanligt gick timmarna väldigt fort!

Men snart ska vi tälta tillsammans, barnen och jag! Det känns som om det är allt för länge sen nu!

 
Varm macka med ost och skinka, standard till kvällsfika



Skönt med dunjacka när det blev lite kyligare på kvällen

Dags att sova. Av med sockarna och på med dunisarna- Varmt och skönt för fötterna!


Efter en riktigt god nattsömn, vaknade jag av att det smattrade mot tältduken, vågorna dånade mot stranden och några sångsvanar hördes trumpeta när de flög förbi. Vände på mej och somnade om en stund, så skönt när man inte behöver ha bråttom hem, då maken jobbar och barnen är i skolan.


Vaude Hogan 2

Packat och klart för hemgång!


och på hemvägen fick jag var med om en helt fantastisk upplevelse! Ett nära möte (för andra gången i mitt liv) med nånting stort, grått och med två fötter. Någon som kan gissa vad? Bilder kommer imorrn :D



4 kommentarer:

  1. Jag gissar på trana?
    Dunisarna ser goa ut, går nog inte att frysa i dem.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klas: Tack för din gissning! Du får se imorron om det var rätt :D
      Ja dunisarna är riktigt varma, lite i varmaste laget den här årstiden då det inte är så kallt, men hellre det än att frysa om fötterna :)

      Radera
  2. Ser riktigt mysigt ut! Dit måste vi åka nån gång tsm! Längtar efter en tältnatt ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tereisa: Ja det ska vi! Det är ett riktigt mysigt ställe! :)

      Radera

Lämna gärna en kommentar och glöm inte att skriva ditt namn om du kommenterar som "anonym"

ev frågor försöker jag besvara här i kommentarsfältet.

Fjällripan <3